Wednesday, October 20, 2010

Kisah Sebenar Peristiwa Memali (Siri 6)

Melihat kepada jumlah anggota polis yang ramai lengkap bersenjata,di iringi sebuah kereta kebal.Orang -orang kampung terpaksa mempertahankan diri walaupun hanya dengan memegang pisau dapur dan lastik. Ada 2-3 orang yang memegang parang panjang yang biasanya di gunakan di kebun.Pada fikiran mereka pada masa itu,pasti pihak polis akan menyerang kampung mereka itu.

seperti yang pernah di ceritakan oleh Pakteh,Lebih kurang jam 8 pagi,setiap penjuru rumah Ustaz Ibrahim mula di kepung polis.Kereta perisai sudah berada di hadapan pintu pagar rumah Asyahid dan bersedia merempuh bila2 masa saja.

Tidak berapa lama,kedengaran loceng dari trak FRU. Pihak polis kemudian meminta orang-orang kampung serah diri.Seruan itu di sambut dengan laungan takbir yang bergema dari orang-orang kampung.



Tanpa mempedulikan nasib kanak-kanak kecil yang ada bersama dengan ibu bapa mereka,pihak polis kemudian telah melepaskan gas pemedih mata kearah orang-orang kampung.

Berbagai usaha dilakukan oleh orang kampung untuk menghadapi situasi tersebut.Ada yang menutup mata dengan serban basah,ada yang membasuh muka di perigi berdekatan,ada juga yang mengambil kain basah menutup bom asap yang belum meletup.

Dalam situasi tersebut tiba-tiba seorang kanak-kanak perempuan telah pengsan ,mulutnya berbuih,orang-orang kampung menyangkakan dia telah mati.Salah seorang orang kampung,Cikgu Syafie, hilang sabar apabila menyangka kanak-kanak perempuan itu telah mati dan telah meluru kearah pihak polis dengan parang panjang.

Belum sempat dia bertindak,cikgu syafie telah di tembak dalam jarak yang cukup dekat.Walaupun rebah kemudian dia bangun semula dan kali ini ,cikgu Syafie sekali lagi di tembak berkali-kali sehingga gugur sebagai korban pertama peristiwa berdarah tersebut.
Hampir dua jam,pihak polis masih lagi melepaskan berpuluh-puluh bom asap,tanpa mempedulikan nasib kanak-kanak yang ada di situ.Orang-orang kampung sibuk bergelut dengan kepulan bom asap tersebut.Hampir 12.30 tengahari,baru lah pihak polis menghantar wakil untuk berunding dengan orang kampung.

Pakteh mewakili penduduk kampung dan pihak polis diwakili Pengarah Hal Ehwal Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam pada masa itu 'Dato'Yahya Yeop'.

Pakteh menyatakan dengan tegas kepada Dato' Yahya Yeop, "tak ada apa yang hendak dirundingkan lagi sedangkan pihak polis telah membunuh seorang penduduk kampung(cikgu Syafie)
Kenyataan Pak Teh menyebabkan Dato' Yahya Yeop terdiam seketika,dia mengakui memang ada kebenaran kata-kata pakteh tersebut.

kemudian Dato'Yahya Yeop berkata "Kami nak 4 orang Penjenayah yang ada di sini serah diri"

"siapa?'

"er-er-errr..,Dato'Yahya tidak dapat menjawab lalu memanggil ketua polis baling yang berada tidak jauh dari situ


"siapa nama penjenayah tu.Mana waran tangkapnya?"Tanya dato'Yahya Yeop kepada ketua Polis baling.

Ketua polis Baling membaca nama-nama yang tercatit pada waran tangkap tu"Mohd.Ali bin Yatim,Ramli bin Che Mid,Yusuf bin che Mid,dan Ibrahim bin Mahmud(Ustaz Ibrahim Libya)

kata pakteh"Mereka bertiga tak ada di sini encik,Ustaz Ibrahim ada tapi dia tak mahu serah diri"

"Encik Ustaz Ibrahim tu tokguru kami,Dia tak ada apa-apa salah,dia tak membunuh orang.Dia hanya mengajar orang kampung buat baik,berdakwah.Kalau encik tangkap dia dimana lagi kami nak mengaji.Janganlah tangkap dia encik"
"Saya tak tahu berkenaan perkara tu,Kalau saya tahu perkara sebenar tentu saya tak datang.Saya di arah untuk datang tangkap penjenayah"Dato' Yahya Yeop mula rasa serba salah.

"Encik, kalau masa dulu kerajaan boleh berunding dengan Chin Peng di Baling ni dengan tidak tumpah darah.Komunis tu bunuh orang kita,ramai askar,polis yang mereka bunuh,tapi kerajaan boleh berunding dengan baik"Pakteh berhujjah.

Dato'Yahya hanya memandang kearah Pakteh setelah mendengar hujjah Pakteh,kemudian berkata"Saya nak awak bertemu dengan ustaz awak,mintak dia serah diri saja"

Pakteh kemudian menemui Ustaz Ibrahim menceritakan perbincangan tersebut.Asyahid Ustaz Ibrahim tetap dengan pendiriannya.Pakteh sekali lagi bertemu dengan Dato' Yahya.

"Hah..! ,apa kata ustaz awak?'

"Ustaz Ibrahim kata dia tidak akan serah diri kerana dia tidak melakukan apa-apa kesalahan"

"Kalau begitu baiklah,saya bagi tempoh kepada awak semua 5 minit untuk serah diri.Selepas itu kalau berlaku apa-apa bukan lagi menjadi tanggungjawab saya.Sama ada hidip atau matu penjenayah ini tetap kami akan ambil"Kata Dato' Yahya Yeop sambil beredar dari situ
"Kami berserah kepada Allah" balas Pakteh

Baru beberapa langkah pakteh menoleh ke belakang ,Pakteh mendengar pintu pagar telah di rempuh dengan kereta kebal mula bergerak di hadapan rumah Ustaz Ibrahim.Diikuti beratus-ratus anggota polis dan unit UTK bersiap sedia untuk melepaskan tembakan.

Melihat situasi yang makin tegang Pakteh mengarahkan muslimat dan kanak-kanak berundur ke bahagian belakang rumah

Bersambung Siri 7

No comments: