Saturday, December 8, 2012

Bicara Cinta Ulama

Saya teringat sepotong hadith daripada Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :
"Ya Tuhanku, aku mohon supaya aku cinta kepadaMu dan cinta kepada orang yang mencintaiMu, termasuk orang yang sayang kepada semua amalan (aktiviti) yang boleh membawa kepada sayang kepadaMu."

Hadith riwayat Tirmidzi : 3341

Terdapat dua tiga kesimpulan yang dapat kita ambil daripada hadith ini. Pertama, perasaan cinta itu sesuatu yang wujud. 

Kedua, cuma keutamaannya ialah ia perlu disuburkan ke arah mencintai Allah SWT. 
Ketiga, jika akan tumbuhlah perasaan cinta kepada seseorang, maka hendaklah orang yang dicintai itu seorang yang juga menyintai Allah. Keempat, orang itu pula biarlah seorang yang sayang kepada semua amalan yang dikasihi oleh Allah.

Lawan kepada cinta ialah kebencian. Secara kebalikan, jika dengan berkembangnya cinta atas diri seseorang itu, tiba-tiba perasaan cinta itu boleh membawa kepada kebencian terhadap Allah dan peraturan Allah SWT, maka cinta jenis ini tidak sihat. Ia boleh membawa kecelakaan.

Dengan muqaddimah ini, bererti saya kini sedang mensyukuri nikmat Allah SWT kerana buku yang agak ganjil ini telah berani membicarakan persoalan cinta yang digali terus daripada al-Quran. Ia telah cuba meletakkan persoalan cinta ke landasan. Saya perlu memuji usaha ini kerana kalau tidak dibawa ke tengah dan disembunyikan-sembunyikan maudhu' cinta itu pun, cinta sentiasa menjadi sebahagian daripada kehidupan. Masalah akan timbul apabila cinta yang timbul tidak dipandu. Banyak buku-buku cinta mengambil cinta sebagai barang yang sudah siap dan 'sudah bersifat' dan bagaimana sifat itu dikembangkan dalam bentuk kisah secara cerpen, novel, sajak, pantun atau puisi. Ia tidak diambil daripada umbi tujuan kejadiannya.

Dari sudut inilah buku ini saya lihat sedikit lain daripada yang lain. Ia mengambil contoh terus daripada kisah cinta yang ditampilkan daripada al-Quran. Daripada kisah-kisah itu, ia meletakkan bagaimana kisah-kisahnya itu tidak pernah lari daripada persoalan perhambaan. Jauh daripada terbabas dan bertukar menjadi maksiat, kisah dan kupasan dalam buku ini akan memimpin orang-orang yang bercinta bahkan 'cinta itu sendiri' supaya kembali berperanan sebagai alat pengabdian.

Izinkan saya akhiri aluan ini dengan sepotong maksud firman Allah SWT mengenai cinta yang berbunyi :
Katakanlah : "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Pada saya, buku ini adalah sebuah juadah. Nikmatilah bimbingannya secara perlahan-lahan. Wallahua'lam.

"Membangun Bersama Islam"



No comments: