Thursday, April 26, 2012

FULL : Penjelasan BERSIH 3.0


Eley ko cakap macam gud2 tapi BERSIH tue agenda PR jek sebenarnya.


Dan ko pula? Siapa? Bercakap bagi pihak diri sendiri ataupun sebab ko pro bn? Jadi ko sebagai penentang bersih juga boleh di anggap ada agenda sendiri sebab sokong bn maka ko berpendapat adalah logik untuk ko bantah bersih sebab bn pun bantah bersih.


Aku tak faham kenapa bn bantah bersih sebab bersih bukan menentang bn sebaliknya bersih sedang mencuci spr. Oleh kerana itu bn tiada sebab untuk terasa langsung. Aku makan cili aku patut rasa pedas. Aku heran juga kalau aku yang makan cili, ko pula yang rasa pedas. Faham tak?


Jika bersih dituduh ada agenda maka ko bukan dituduh tapi terbukti memang ada agenda. Untuk membetulkan tanggapan sesetengah pihak, BERSIH bukan alat pembangkang meskipun tidak dinafikan PEMBANGKANG MENG-ALAT-KAN bersih untuk kepentingan mereka. Ia dua perkara yang berbeza. BN juga turut di undang untuk sama2 mendesak SPR mereformasikan sistem mereka. BERSIH tidak memusuhi BN. Tetapi BN sendiri tidak mahu bersama2 dengan BERSIH. 


Di satu sisi yang lain, tidak salah sebenarnya jika PR mahukan sistem piliharaya yang bersih dan menjadikan BERSIH sebagai agenda mereka. Ia bukan sesuatu yang salah untuk memperjuangkan keadilan bukan?


Ambiga lead bersih dan dia sokong LBGT, ko tak takut dosa ka?


Aku dah penat cakap pasal neh. Bab LGBT tue aku dah jelaskan banyak kali. Majlis peguam bersama2 LGBT atas nama undang2. Maksudnya disini ialah mereka mahu hak2 LGBT dalam perlindungan undang2 diperluaskan. Which is aku sendiri tak setuju sebab sekali ko buka pintu kepada mereka bermakna ko baru sahaja akur dengan dosa tersebut.


Contoh ;
Ahmad seorang bapok. Dia telah diraba di tempat kerja. Dia mengadu ke polis. Polis log  report tapi tindakan tiada ataupun wujud dikriminasi. Jadi Ahmad rasa bengang. Dia bagitau peguam dia dianiaya. Bagaimana kes neh harus berjalan? 


Mungkin kawan sekerja ahmad hanya pegang dia sebab mereka sesama lelaki, tetapi ahmad baca tindakan itu sebagai me-raba.. jadi bagaimana kes neh harus digambarkan? 


Majlis peguam merasakan LGBT ditindas dari segi undang2 sebab tue mereka bersama2 LGBT dalam hal berkaitan undang2. Ambiga itu sendiri bukan golongan LGBT. Dia sendiri pun sumpah siyes aku percaya fak gile nak main sesama pompuan.


Seterusnya belajar mencari maklumat dan informasi sendiri. Jangan dengar apa yang orang salurkan. Susah sangat ke nak kaji bagaimana LGBT boleh menular di malaysia? Susah sangat ke nak periksa dan buat research apakah sebenarnya yang menyebabkan mereka merebak disini?


Untuk rekod, seksualiti merdeka yang diharamkan pada tahun lepas pun atas kerana ada orang berikan informasi kat aku dan aku pergi sebarkan isu neh di blog non stop. Kerajaan sendiri pun tak aware kalau aku tak tulis di blog. Belajar cari fakta tolong larh ek.


Dan ambiga lead bersih bersama2 A.Samad Said. Di bersih kita cakap pasal SPR, bukan pasal LBGT. Sila belajar membezakan situasi dan isu. Jangan generalisekan semua perkara. Itu sangat tidak adil.


SOKONG AMBIGA bermaksud SOKONG LGBT juga der.


Aku taktau mana ko dapat kefahaman tue. Untuk rekod, teori ko salah. Sokong bersih bermakna sokong bersih. Sokong bersih bukan bermaksud sokong ambiga. Bersih ialah bersih dan bersih boleh bertukar pengerusi pada bila2 masa. Contohnya tahun neh kita ada A.Samad Said sebagai pengerusi bersama.  


BERSIH hanya akan huru harakan negara.


Kenapa hanya bersih? Perkasa juga berdemo. JMM juga berdemo. Even umno juga pernah berdemo di jalanan. Kenapa hanya BERSIH je dilontarkan dengan tuduhan seperti itu? Yang hakikatnya bersih mendapat sambutan maka apa2 demo yang mendapat sambutan akan di anggap menghuruharakan negara walhal hakikatnya ia menunjukkan kepincangan pihak2 yang dituntut untuk melakukan perubahan.


Kenapa tidak ko solat hajat je. Demo neh bukan islamik pun der.


Baik ko duduk solat 24 jam dan tunggu duit jatuh dari langit. Demo neh bukanlah sesuatu yang boleh digambarkan islamik ke tak islamik apa seme. Sesuatu jalan / cara untuk menuntut keadilan asalkan tidak berlanggaran dengan hukum dah cukup. Demo bukan haram. 





Tahu kah ko bahawa bersih boleh merugikan negara dan peniaga2 tempatan? 


Taktau. Jika ko tahu maka sila berikan data dan stastistik yang boleh membenarkan kata2 tersebut. Cakap petik dari utusan lepas tue pongpang2 kat sini. Kucing aku pun tergelak sakan karang.


Sekarang aku bebas, bukan sokong BN. Aku rasa BERSIH susahkan rakyat macam aku oke. Aku tak suka jalan jam lah bangang..


Owh oke. Hari2 jalan tetap jam bersih ada ataupun tidak. Err jap ko tinggal di dataran ka? Ko pergi kerja kat sana ka apa ka? Selalunya orang yang sibuk2 pongpang neh takde kaitan pun dengan kl dan dataran bagai. Nak kata tinggal dekat2 pun takde. Komplain jek walau satusen takde kaitan dengan kehidupan dia.


Tak. Tapi POLIS akan tutup jalan apa seme. Ini menyusahkan aku oke.


Tahu takpe. Polis yang tutup jalan, BERSIH pula yang ko marahkan. Ko sound lah POLIS napa tak beri kerjasama pada BERSIH tapi kalau konsert joget2, bogel2, karut2, lucah2 apa seme on aje.. cuba cakap? Kalau kerjasama diberikan, maka segala perkara juga akan lancar seperti biasa.


Kami alert pasal sistem pentadbiran negara. Kami bukan pergi terpekik terlolong tengok konsert kpop oke. Semua demo pasti akan mendatangkan kesan. Seterusnya bagaimana cara kita nak pastikan bahawa kesan positif adalah lebih banyak dari kesan negatif. Dah alang2 rasa menyusahkan better ko join jek demo neh der.


Benda bukan satu hari, hanya beberapa jam. Ko tak rugi apa pun dalam masa beberapa jam neh. Kalau taknak ikut campur sekalipun ko bebas jadi pemerhati.


Lebih 10 buah negara ikut serta BERSIH 3.0 ditempat mereka

Aku neh pelik sket. Ko cakap SPR biasa tapi 5 negeri jatuh kat tangan pembangkang apa citer?


Nasib baik je tue. Kegagalan sebelah pihak baca protes rakyat menyebabkan mereka tidak berjaga2 sekaligus tidak membuat apa2 langkah untuk memastikan terus menang dalam pru. Ini mungkin jawapan klise tapi inilah yang aku percaya berlaku. Korang boleh pilih untuk tidak percaya. Aku percaya sebab dah mendengar pandangan dari rakan2 yang terlibat dalam SPR. Sebab tue aku dah apply nak jadi petugas SPR. Demm.. tak approve siot. Ekekeke..


Toksah pergi lah. BERSIH neh HARAM. Lagipun orang melayu bodoh2 berdemo, kaum lain seronok tepuk tangan.


BERSIH bukan HARAM. Dan kerajaan dah bagi green light kat BERSIH. Apa yang berlaku cuma masalah lokasi sahaja. Bersih boleh disertai oleh semua pihak. Dan komen2 pasal kaum apa seme neh aku cadangkan lebih baik tengok cermin sambil cakap benda2 kat atas neh. Lepas tue kaji satu persatu barang2 yang ko ada dan tanya pada diri sendiri kat sapa aku beli seme barang2 neh. Lepas tue fikir sapa yang tepuk2 tangan dapat bina kekayaan guna duit2 ko. Oke, tq. 


Yang bersih degil sangat nak berhimpun kat dataran napa? BERKUMPUL lah tempat lain.


Alasan ambiga mengatakan masa dah suntuk tue mungkin sesetengah orang cakap tak kuat tapi aku fikir dia ada point yang betul. Tiket bas dah dibeli. Kalau ke stadium merdeka tue kita nak apply permit lagi. Memang DBKL cakap senang, dia bagi proposal tapi belum tentu selepas kami setuju tukar lokasi maka ia boleh terus digunakan. Kena tunggu kelulusan apa lagi. 


Itu tak masuk rakan2 yang dah book hotel apa seme. Bayangkan tiba2 kalau ia dibuat di stadium bukit jalil.. mahasiswa dok berkumpul kat dataran tue. Kena balon hampir setiap hari. Simboliknya dataran tue pada kami. Aku sendiri kalaupun ambiga setuju, aku tetap tak setuju. Ia seolah2 kami baru sahaja memperlecehkan perjuangan mahasiswa2 kat situ dalam beberapa hari neh.


Aku tetap taknak pergi bersih dan tak boleh terima bersih.


Ko punya pasal. Tapi pastikan jangan ko menyalurkan kebencian ko terhadap bersih dengan menfitnah bersih. Jangan juga dok cakap sesuatu yang ko tatau hal sebenarnya. Dalam erti kata lain, ko berhak taknak pergi tapi ko juga patut faham ko tiada hak nak bercakap apa2 yang berlaku pada bersih 3 sebab ko tiada disana. Jika ko ada disana samada sebagai pemerhati atau apa itu lain citer tetapi jika ko tiada disana maka bersikaplah sebagaimana yang sepatutnya iaitu jangan bercakap atas perkara yang ko sendiri tidak jelas tentang fakta sebenarnya. 



Kalau nak bagi komen serba ringkas logik juga tapi ramainya orang suka bagi komen beria2 cam dia jek betul dan seolah2 dia berada di lokasi kejadian siap selit2kan persepsi dia sebagai fakta. Ini kebanyakkannya pembenci2 BERSIH suka buat. Suruh pergi tinjau sendiri takmo, tapi bercakap komen pongpang2 mao pula. 

Lepas tue bila kita bagi fakta bukti apa seme mereka tolak tapi beria2 cakap bebas.. sepanjang yang aku tahu, golongan atas pagar menilai kesemua hujah dengan adil dan akhirnya mereka paling2 koman pun mereka akan bercakap pergilah buat apa2 yang korang nak buat, yang baik aku sokong yang buruk aku kondem. Orang yang faham fakta sama sekali tidak akan menolak bersih.Yang tolak semua nya ada agenda. Ya agenda, mereka itu penyokong KOTOR. Ketahuilah kebenaran neh oke.

[klik kanan utk download picture/save di komputer anda]

Ameno : Yang tak pergi better diam2.. bukan tak boleh bersuara tapi kalau lue tak berani amek risiko nak siasat sendiri apa perlu lue bercakap pongpang2 der? Lue boleh faham tak macam mana wa memperkecilkan keberanian lue? Ekekekek..

Kredit to Ameno


No comments:

fb