Monday, August 8, 2011

URGENT: Data Daftar Pemilih Bertindan







Kenyataan Media
Dewan Pemuda PAS Pusat
Khamis 21 Hb Julai 2011
ADAKAH SISTEM PENDAFTARAN SPR DAN JPN LEMAH ?
Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah membuat penjelasan terhadap isu-isu yang dibangkitkan mengenai pilihanraya sebelum Himpunan Bersih 2.0. SPR telah menyatakan bahawa mereka telah memperkenalkan Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun (e-PPST) dimana identifier pemohon akan dihubungkan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melalui sistem ALIS(Agency Link-Up System). 

Jika identifier tersebut sama dengan maklumat MyKad, barulah SPR mendaftarkan sebagai permohon tersebut. Jika tidak, SPR tidak akan sesekali mendaftarkan permohonan tersebut. SPR berjanji sistem yang dibina akan menolak sebarang cubaan untuk mendaftarkan permohonan yang tidak sah. SPR juga berkali-kali menolak isu “Pengundi Hantu” yang terdapat dalam daftar pemilih.

Dewan Pemuda PAS Pusat ingin mengemukakan beberapa bukti kepada rakyat Malaysia bahawa sistem E-PPST dan ALIS mempunyai beberapa kelemahan. Terdapat bukti data yang mana dua orang pemilih berkongsi satu nombor kad pengenalan lama yang sama. Bukti-buktinya adalah seperti berikut : LAGI

No comments:

fb