Thursday, October 13, 2011

Apa sudah jadi dengan ALIS?




Kenyataan Media 
Dewan Pemuda PAS Malaysia
Khamis 13hb Oktober 2011


40 Ribu Pengundi Ragu: Apa sudah jadi dengan ALIS(Agency Link-Up System) ?


Pertamanya saya mengucap syabas kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya,Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof kerana akhirnya SPR akur dengan kehendak rakyat yang mahu daftar pemilih SPR dibersihk an. Oleh itu SPR usah memperlekeh usaha Pemuda PAS membongkar segala kelemahan dalam perjalanan pilihanraya di negara ini.. Kita ada komitmen yang sama untuk mempastikan pilihanraya dapat berjalan secara bersih dan adil. Dalam kenyataan media yang terbaharu Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof telah mendedahkan bahawa terdapat 40 ribu pengundi yang diragukan. Sedangkan sebelum ini kenyataan yang dikeluarkan oleh SPR bahawa terdapat 50 ribu pemilih yang sedang disiasat. Saya tidak tidak pasti bagaimana 10 ribu pemilih hilang secara tiba-tiba.


SPR akan menyiarkan senarai 40 ribu pengundi yang diragui dalam media kerana terdapat identiti yang meragukan dan terdapat pemilih yang telah meninggal dunia. Sebelum ini SPR begitu berbangga kerana mempunyai sistem yang dihubungkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang dikenali sebagai ALIS (Agency Link-Up System). Sudah pastilah JPN mempunyai pengkalan data yang paling canggih dalam negara kita. Saya mempunyai beberapa persoalan yang perlu di jawab oleh SPR dan JPN :


1. Mengapa perlu dipaparkan kesemua 40 ribu pemilih yang meragukan kepada media sedangkan JPN memiliki semua data warganegara Malaysia? Bukankah SPR dan JPN sepatutnya sudah mampu membezakan antara pengundi asli dan pengundi palsu? Apakah JPN tidak memiliki identiti semua warga negara Malaysia ?
2. Mengapa SPR perlu memaparkan 40 ribu pemilih untuk mengenal pasti pengundi yang telah meninggal dunia? Apakah JPN tidak memilikinya? Jika JPN tidak memilikinya, kenapa JPN begitu lemah sehingga rekod warga negara yang telah meninggal dunia pun tidak dimiliki? 
3. Mengapa baru sekarang SPR menyedari pemilih yang meragukan ? Apakah sebelum ini SPR tidak menyedarinya ? Kalau tidak menyedarinya bagaimana status pilihan raya ke-12 yang penuh dengan daftar pemilih yang tercemar?
4. Apakah SPR sudah tidak yakin dengan JPN kerana kelemahan sistem pengkalan datanya ? Kalau SPR tidak percaya kepada JPN, apa perlunya ALIS yang menjadi penghubung antara SPR dan JPN?
5. Apakah perancangan SPR untuk mengatasi masalah JPN yang lembab ? Apakah SPR bersetuju agar Menteri Dalam Negeri yang menjada JPN meletakan jawatan ?


SUHAIZAN BIN KAIAT
PENGERUSI PEMULIHAN DEMOKRASI & MOBILISASI
PEMUDA PAS MALAYSIA.

No comments: