Saturday, May 12, 2012

Gaji Tak Rasional - DS Najib




JOHOR BAHRU – Salahuddin Ayub, Naib Presiden PAS mendakwa keadaan taraf hidup semasa yang semakin tinggi adalah tidak relevan bagi kakitangan swasta mempunyai paras gaji minimum sebanyak RM900 sebagaimana yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.


Justeru tambahnya dengan menyarankan agar Kerajaan UMNO mengikut jejak langkah Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor yang melaksanakan dasar gaji minimun sebanyak RM1,500 sebulan.


”Jumlah itu (RM900) tidak cukup. Di Selangor sahaja gaji minimum yang sudah ditetapkan adalah paras RM1,500.


”Jika kerajaan Selangor boleh laksanakan begitu, mengapa Kerajaan Pusat hanya mampu beri RM900 sahaja.


”Dan sekiranya perjanjian di antara Malaysia dan Indonesia menetapkan gaji RM700 bagi pembantu rumah melakukan satu kerja sahaja, jadi gaji minimum RM900 yang diumum adalah tidak munsabah,” katanya dalam satu kenyataan.


Sementara itu, Salahuddin menyangkal dakwaan media berhubung rempuhan penghadang jalan oleh Jabatan Amal Malaysia semasa perhimpunan BERSIH 3.0 lepas.


Dalam pada itu, beliau turut mendesak agar satu jawatankuasa siasatan Diraja (RCT) ditubuhkan bagi mengetahui kejadian sebenar yang menyebabkan berlaku provokasi dalam perhimpunan terbabit.


”Sekiranya pihak polis mempunyai bukti, kita juga mempunyai bukti dan kami mahu RCI ditubuhkan untuk menyiasat perkara ini.


”Kita mempunyai banyak dokumen tentang bagaimana provokasi perhimpunan itu berlaku,” ujarnya lagi.

No comments: