Wednesday, October 20, 2010

Kisah Sebenar Peristiwa Memali (Siri 4)

Pada Minggu lepas di ceritakan percubaan kerajaan BN untuk menahan Asyahid Ustaz Ibrahim dibawah akta ISA tetapi tak berjaya kerana di sembunyikan oleh murid-murid beliau.

Setelah lebih kurang 40 hari disembunyikan masjid tempat asyahid selalu mengadakan usrah mulai sunyi dari pengajian dan pembelajaran agama dari beliau.

Ini menyebabkan murid-murid beliau menjadi rindu untuk mendengar kuliah dan usrah dari beliau membawa Asyahid pulang kembali secara sembunyi.


Setelah itu Asyahid Ustaz ibrahim meneruskan semula usrah beliau di masjid - masjid seperti selalu dilakukannya tetapi kali ini secara sembunyi.Ini di ambil kesempatan oleh kerajaan Umno untuk memfitnah beliau,menuduh beliau mengajar ajaran sesat.Yang akhirnya mencetusnya peristiwa berdarah tersebut.

didalam peristiwa tersebut Pakteh(pencerita), telah terkena 14 das tembakan dari jarak dekat tak sampai 10 meter.tapi apa yang menghairankan orang lain dan Pakteh sendiri ialah walaupun darahnya mengalir begitu banyak,pakteh tidak pengsan atau merasa sakit.

Bahkan angota polis yang bertugas menghimpunkan mayat-mayat dan mangsa yang cedera tercengang melihat Pakteh masih lagi melemparkan senyuman kepada mereka.
Mungkin inilah satu tanda rahmat Allah kepada orang yang benar-benar ikhlas memperjuangkan agamanya.

Begitu juga kepada petugas hospital,mereka juga hairan bagaimana pakteh langsung tidak merasa sakit dengan kecederaan tersebut.Padahal pesakit yang lain tidak begitu.

Menurut pakteh setelah Asyahid dibawa pulang kembali dari tempat persembunyiannya,rumah Asyahid sentiasa dikawal rapi oleh murid-muridnya secara bergilir-gilir setiap malam.
Ada juga cerita aneh dari pihak polis yang meronda sekitar kampung tersebut,pada malam hari mereka mengatakan pernah melihat sekumpulan orang berjubah putih sedang berada di atas bumbung rumah asyahid.

Sesetengah mereka pula mengatakan mendengar suara zikir dan takbir yang sangat kuat apabila mendekati rumah asyahid.Ini menyebabkan usaha untuk menagkap Asyahid menjadi sukar.Tetapi kebenaran cerita ini tidak dapat dipastikan.

Sebelum peristiwa Memali,telah berlaku satu krisis yang agak tegang antara pihak polis dan orang kampung.



Pada malam 20 oktober 1985,satu ceramah telah diadakan di perkarangan Madrasah Islahiah Diniah yang mana penceramahnya ialah Ustaz Awang Bakar dari terengganu dan Ustaz Ibrahim Libya sendiri.

Seperti biasa jika ada ceramah Pas pihak polis akan adakan sekatan jalanraya,dalam satu sekatan menuju kg,Weng pihak polis telah menahan seorang pemandu van kerana menyimpan parang panjang.walaupun sudah dijelaskan oleh pemandu tersebut bahawa parang tersebut memang sentiasa ada di simpan dalam vannya kerana digunakan untuk membuat kerja-kerja kebun,menebas dan sebagainya.
Perkara ini memang biasa di kampung-kampung,malah ada yang menyimpan parang panjang dalam motorsikal.

Kejadian ini menyebabkan beberapa orang kampung yang panas baran telah menawan beberapa orang anggota polis termasuklah Ketua Polis daerah Baling sebagai tebusan.Mereka mahu polis membebaskan pemandu van tersebut barulah mereka membebaskam angota polis tersebut.Akhirnya pihak polis terpaksa akur.


Selepas kejadian malam itulah pihak polis terutama Ketua Polis Daerah Baling,dikatakan berdemdam dengan penduduk kampung menyebabkan polis mula memusuhi penduduk setempat.

Bersambung Siri 5

No comments: